Inför beställning

ALLA FRÅGOR

Här finns alla frågor samlade

Alla vanligt ställda frågor

Inför beställning

Kan jag låna hem provringar? 

Ja, det går bra att låna hem provringar.

Vi rekommenderar att beställa hem ringar på påseende för att kunna se hur modellen ser ut, bortom skärmen.

Alla ringar på hemsidan är så kallade "CAD-bilder" vilket innebär att de är ritade i ett speciellt datorprogram. Resultatet av denna typ av bild är att ringarna blir lite kantigare och inte lika smäckra och eleganta som i verkligheten. 

Hur vet jag vilken storlek jag ska välja?

Efter du valt ut din ring så kommer du till det viktiga beslutet att välja storlek. Ringen ska sitta bekvämt, varken för hårt eller för löst.

Du kan alltid kostnadsfritt låna hem ett storleksband för att prova ut en storlek.  

Om du väljer att låna hem provringar så skickar vi med ett ringmått i samma försändelse.

Vad ska jag välja för gravyr?

Att välja gravyr i sin förlovning-eller vigselring är personligt och något man ska göra efter eget tycke och smak. Det vanligaste är att skriva namn och datum, men man kan även skriva ett kort ordspråk eller t ex den plats där man förlovar eller gifter sig. Många väljer att komplettera med en symbol för att personifiera texten ytterligare.

Hur lång får gravyren vara?

Det beror helt på vilken modell och storlek som ni valt. En ringmodell med många diamanter i en liten storlek innebär att platsen för gravyr blir begränsad. Jämförelsevis har en slät ring i stor storlek mycket mer plats för gravyr. Räkna ca 30 tecken för en alliansring och cirka det dubbla för en slät ring.

Skriv in den gravyren ni önskar vid beställning, får den inte plats så kontaktar vi er.

Vilken gravyrstil ska jag välja?

Den du tycker är fin, men vi rekommenderar endast stil 1 och 2 för ringar under 3mm i bredd.  Smalare ringar kräver ett rakare typsnitt för att det ska bli så tydligt och lättläst som möjligt.

Erbjuder ni specialgravyr?

Ja, absolut. Det är möjligt att till exempel få:

* Utvändig gravyr

* Gravyr med annat alfabet (t ex arabiska eller ryska bokstäver)

Kontakta kundtjänst med just ditt önskemål så gör vi vårt bästa för att tillgodose det.

Jag har redan en förlovningsring, hur vet jag om den ringen jag vill ha kommer passa till?

Här finns det några olika faktorer som spelar roll, framför allt ringens höjd. De flesta av våra ringar går att anpassa i både bredd och höjd. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Hur vet jag att ringarna jag beställer är äkta?

Våra ringar är alltid stämplade med vår ansvarsstämpel ”FU” sedan följt av metallförkortning. T ex 18K, 14K, PT950, PD500 eller AG925. Finns där diamanter i ringen så är också total carat specificerad.

Det medföljer också alltid ett certifikat som intygar ädelmetall och eventuell diamantkarat.

Vi på Flemming Uziel har sålt ringar i 60 år. Vi är ett välrenommerat varumärke som säljs i guldsmedsbutiker i hela landet. Både privata butiker såväl som de stora kedjorna Guldfynd och Hallbergs guld.

Kan ni hjälpa mig lägga min order?

Självklart, vi hjälper gärna till! Välkommen att maila oss på info@flemminguziel.se eller ring oss på 042 – 20 30 19.

Kan jag beställa en diamantring utan diamanten?

Absolut, det går bra att beställa en ring utan diamant. Kanske har du ärvt en diamant eller köpt på auktion - vi hjälper dig gärna tillverka ringen så ditt smycke blir komplett. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Kan jag köpa lösa diamanter från er?

Det kan du! Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Storleken jag behöver finns inte som valbart alternativ, finns där en lösning?

Har du en ringstorlek som är mindre än 45 eller större än 75 så kan vi i de allra flesta fall lösa det. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Finns det möjlighet att göra ändringar på era modeller?

Ja, i de allra flesta fall så är det möjligt att göra ändringar på våra befintliga designs. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Jag hittar inte min drömring på er hemsida, finns det möjlighet att specialdesigna sin egen ring?

Ja, med hjälp av CAD (Computer Aided Design) har vi möjlighet att skapa upp en skiss på just din drömring. Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Jag behöver mitt smycke till ett specifikt datum, kan ni garantera det?

Behöver du smycket tidigare än våra utsatta leveranstider så kontakta kundtjänst. I de allra flesta fall går det att lösa en snabbare leverans.

Efter beställning

Kan jag göra ändringar i lagd order?

Kolla alltid igenom din orderbekräftelse direkt när du får den. Desto fortare som ett misstag påtalas desto större är chansen att vi hinner göra önskad ändring. Är det något som inte stämmer så ta genast kontakt med vår kundtjänst, glöm inte ha ordernumret till hands.

Hur lång är tillverkningstiden?

Tillverkningstiden beror på vilken ringmodell du har köpt.

För släta ringar, mönstrade ringar, och tvåfärgade ringar är leveranstiden ca 5-10 dagar.

För diamantringar är leveranstiden ca 12-25 dagar.

Hur tar jag bäst hand om mitt smycke?

Alla smycken slits med tiden allt eftersom man använder dem. För att undvika onödigt slitage rekommenderar vi att man tar av, framförallt ringar, vid träning och tyngre hushållsarbete. För att hålla dem rena och fina kan en putsduk vara en god idé samt att man kan använda en helt vanlig tandborste med lite diskmedel för att rengöra  t ex invändigt i ringar.


För ringar med diamanter i så rekommenderar vi att med jämna mellanrum lämna in ringen för en översyn. Vid en sådan så kontrollerar vi att alla klor är intakta så att diamanterna sitter säkert.

Leverans

Hur levereras varorna?

Vi skickar våra varor med rekommenderat brev från Postnord. Då är försändelsen spårbar och du behöver visa legitimation vid upphämtning på ditt valda ombud.

Hur lång tid tar leveransen med Postnord?

Från dess att varan är skickad så räkna med en leveranstid på 1-3 dagar.

Vad händer om min vara försvinner med posten?

Rekommenderat brev är den säkraste leveranstjänsten från Postnord. Men om det mot förmodan inträffar så ersätter vi varan. Det vill säga att vi kostnadsfritt skickar en likadan vara som har försvunnit.

Vad kostar frakten?

Frakten är gratis.

Kan jag spåra min leverans?

Ja, när du får mail om att din order har skickats så får du också ett spårningsnummer. Med hjälp av det kan du spåra paketet via Postnords hemsida.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Om du inte hämtar ut ditt paket tillkommer det en kostnad på 395kr för att vi ska skicka varan till dig på nytt.

Betalning

Vilka kort accepterar ni?

Vi tillhandahåller betalningslösningar från Klarna. Där accepteras Visa, Master Card och American Express.

Kan jag dela upp min betalning?

Ja, med Klarna kan du dela upp din betalning.

Kan jag betala med swish?

Ja, det går bra att betala med swish.

Ångerrätt och reklamation

Vad gör jag om jag har ångrat mitt köp?

Våra smycken tillverkas på beställning och görs unikt för dig enligt de valen du har gjort. Det innebär att alla produkter är specialtillverkade och inte omfattas av distansköplagen. Det innebär alltså att det inte är öppet köp på våra produkter.

Däremot ingår det alltid ett kostnadsfritt byte om det skulle vara så att du inte är nöjd med den modell du valt på ringen. Observera att byte endast beviljas på val av modell. Diamanter ingår inte i bytesrätten då plomberingen på dessa bryts när vi tillverkar din ring. För att vara berättigad till ett kostnadsfritt byte av ringmodell ska detta meddelas inom 14 dagar från det datum ni mottog leveransen.

Klicka här för att komma till reklamation, storleksändring och modellbyte.

Vad gör jag om något är fel på mitt smycke?

Vi strävar efter att du ska vara helt nöjd med ditt köp. Om du av någon anledning inte är nöjd med din vara så ta kontakt med oss på kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Vad gör jag om ringen inte passar mig i storlek?

Det ingår alltid fritt storleksbyte som kan utnyttjas en gång. Skulle du behöva korrigera storlek fler gånger så debiteras detta. Priset varierar beroende på vilken ring det gäller.  För att vara berättigad till ett kostnadsfritt storleksbyte ska detta meddelas inom 14 dagar från det datum du mottog leveransen.

Vad har ni för garanti på era smycken?

Vi erbjuder två års garanti på alla våra smycken för händelser som beror på fabrikationsfel. Garantin gäller inte om en tredje part utfört något arbete på smycket, t ex en storleksändring eller en reparation av annan guldsmed. 

Showroom och privata konsultationer

Vart ligger ert showroom?

Vårt showroom ligger i Viken i Höganäs kommun, Skåne.

Ca 15km från Helsingborg.

Hur går jag tillväga om jag vill boka en privat konsultation?

Maila oss på info@flemminguziel.se eller ring oss på 042 - 20 30 19.

Är smyckena i ert showroom äkta?

Nej, i vårt showroom är inga smycken äkta.

Det är samma smycken som vi har i vårt showroom som de vi erbjuder hemlån utav. Har du ingen möjlighet att besöka oss så är du hjärtligt välkommen att låna hem ringar så du kan prova ut och fundera hemma. 

Finns där ett köpkrav eller behövs en specifik budget om jag bokar en privat konsultation?

Nej, det finns inget köpkrav vid privata konsultationer. Du behöver inte heller ha en specifik budget, hos oss finns det ringar i många prisklasser.

För oss handlar en konsultation om att du ska få förstklassig service, få lov att testa våra smycken och bli guidad till det bästa alternativet just för dig. Vi kräver varken att du har en specifik budget eller att du handlar av oss.

Gäller bokning av privata konsultationer endast om jag vill beställa en ny ring?

Nej, det går bra att boka ett privat möte även för t ex; polering av befintliga ringar, ifall du önskar omarbeta ett befintligt smycke, ombesörja en reparation av ditt smycke eller mäta ut din storlek.

Har ni drop-in tider i ert showroom?

Nej, vi tar endast emot bokade besök. Anledningen är att vi vill att vårt fulla fokus ska vara just på dig!

Kan vi komma fler personer?

Ja, absolut! Kanske vill du testa vårt populära upplägg "Bubbles and Brides" där vi erbjuder sällskap upp till 4 personer där ni får botanisera bland vårt sortiment medan vi bjuder på bubbel. Ta med mamma, syrran eller tärnföljet och gör besöket minnesvärt.

Sortiment

Är era produkter fria från nickel?

Ja, inga produkter som vi säljer innehåller nickel.

Är era diamanter certifierade?

Alla våra diamanter över 0,30ct levereras med ett certifikat från något av de stora gemmolologiska instituten; GIA, HRD eller IGI.

För alla mindre diamanter specificeras carat och kvalitén på samma certifikat som själva ringen från oss på Flemming Uziel.

Är era diamanter konfliktfria?

Vi köper endast våra diamanter från handlare som arbetar i enlighet med United Nations Kimberley Process, även bara kallat Kimberleyprocessen. På så sätt vet vi att de diamanter vi säljer är konfliktfria.

Vad betyder ”diamanternas fyra C”?

De fyra C:na refererar till Carat (vikt), Cut (slipning), Color (färg) och Clarity (renhet). Dessa fyra faktorer hjälper till att bestämma värdet och kvaliteten på en diamant. Carat avser diamantens vikt, Cut beskriver hur väl diamanten är slipad för att reflektera ljus, Color bedömer färgen på diamanten, och Clarity utvärderar eventuella inneslutningar och brister i diamanten. Läs mer om diamanter här.

Vad betyder fluorescens?

När en diamant är fluorescerande innebär det att den ger ifrån sig ett färgat ljus när den utsätts för ultraviolett ljus. Fluorescens kan vara blå, vit, gul eller en annan färg och kan påverka hur diamanten ser ut i olika ljusförhållanden. Den vanligaste fluorescerande färgen är blå.

Vissa människor uppskattar fluorescens i en diamant, medan andra föredrar diamanter utan denna egenskap. Det är en personlig preferens och fluorescens påverkar inte alltid diamantens skönhet eller värde.

 Som standard så säljer vi inte diamanter som fluorescerande.

Vad är skillnaden på naturliga, labbodlade och syntetiska diamanter?

Naturliga diamanter bildas naturligt under jorden under lång tid, medan labbodlade diamanter skapas i kontrollerade laboratoriemiljöer med hjälp av avancerad teknologi. För ögat finns det inget sätt att särskilja de olika diamanterna på, utan det krävs speciella mätverktyg för att avgöra om diamanten är naturlig eller labbodlad. Valet mellan de två typerna är oftast baserat på individuella preferenser och många gånger även budget då labbodlade diamanter kostar betydligt mindre än naturliga. Labbodlade och syntetiska diamanter är samma sak, men två olika benämningar.

Service

Kan jag skicka in min ring för översyn av diamanter?

Ja, vi rekommenderar att man med jämna mellanrum, ca 1 gång per år, lämnar in sin diamantring för översyn. Ta kontakt med kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Kan jag gravera en ring i efterhand?

Ja, absolut! Ta kontakt med kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Kan jag uppgradera min ring med fler diamanter?

Ja, beroende på modell så går det i de flesta fall att infatta fler diamanter i ringen. Ta kontakt med kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Min ring passar inte mig längre, kan ni hjälpa mig?

Självklart, ta kontakt med kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Kan jag polera eller reparera en ring som inte kommer från er?

Ja, det går bra. Ta kontakt med kundtjänst så hjälper vi dig vidare.


JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.